Renovering

Renovering/Ombyggnad

OBS! Byggavfall från renoveringar får inte placeras på vår innergård.

För att genomföra en renovering eller ombyggnad av din bostadsrätt så måste du inhämta ett "tillstånd" från styrelsen BrfDikten2. Blanketten och villkoren för hur en renovering/ombyggnad skall genomföras hittar du här;

Blankett för ansökan om renovering/ombyggnad.
Villkor för renovering/ombyggnad.

Anvisningar till dig som planerar att renovera din bostad.
Du ska i god tid innan renoverings- och ändringsarbeten påbörjas ansöka till styrelsen för godkännande. Använd blanketten för ansökan ovan.

Bifoga skiss eller ritning där det tydligt framgår vilka förändringar som planeras.

"Medlem som planerar att renovera eller bygga om sin lägenhet skall informera sig om föreningens stadgar samt de lagar och normer som gäller."

Av byggbranschens allmänna bestämmelser (AB/ABT) och av konsument-tjänstlag 1985:716 framgår att näringsidkare skall utföra arbetet fackmässigt. Fackmässighet innebär bland annat att entreprenören ansvarar för att tjänsten utförs på ett sätt som man kan kräva av en normalt kunnig och skicklig fackman.

Försäkringsbolagen har fört in krav i sina försäkringsvillkor på utförande av auktoriserade företag och utförande enligt branschregler. Anlita därför alltid ett auktoriserat företag, då är Du säker på att arbetet utförs enligt Boverkets Byggregler (BBR) och gällande branschregler. Elinstallationer skall utföras av en behörig elinstallatör.

Kräv ett intyg/dokument av entreprenören över utfört arbete.

Det är förbjudet i lag att själv göra elinstallationer och gasinstallationer.

Information om kvalitetskrav samt behörighets- och kompetenskrav finns att hämta från följande organisationer:

Anslag i entréerna
Innan arbetet påbörjas som medför oljud eller annan olägenhet skall anslag sättas upp i husets entré. Anslaget ska visa lägenhetsnummer, lägenhets-innehavarens namn och telefonnummer samt under vilken tid som arbetet kommer att utföras. Normal arbetstid: 08:00 - 16:00.

Viktigt
- Angränsande grannar skall vidtalas skriftligt om arbetet.
- Dokumentation över installationer krävs, till exempel foto och ritning.
- Ändring av bärande väggar är förbjudet.

Ansvar
Föreningen ansvarar ej för av medlem utfört arbete eller för framtida skador orsakade av medlemmens renoveringsarbeten. Detta ansvar förblir alltid hos lägenhetsinnehavaren.