Nyinflyttad?

Brf Dikten2 hälsar dig och din familj välkomna till bostadsrättsföreningen!

Att byta miljö handlar många gånger om att förverkliga drömmar.
Det är vår förhoppning att Du/Ni skall trivas med Din/Er nya bostad och som medlem/medlemmar i vår förening.

Nedan finner ni information om vad vi som förening tycker är bra att känna till som boende i Brf Dikten2.

Fastigheterna inom Brf Dikten2 uppfördes under slutet av 1950-talet och består av två höghus och ett låghus.
Antalet lägenheter i föreningen uppgår till 186 stycken.
Två källarplan finns under innergården, dessa ytor disponeras för närvarande av nio olika företag.
Det finns dessutom cirka 20 lokaler som hyrs ut.

Den tekniska förvaltningen samt trädgårdsskötsel och snöborttagning sköts av medlemmarna i föreningen.
Trappstädningen utförs av Fastighetsägarna.
Viss del av fastighetsunderhållet sköts av Jan Tucinski.
Föreningens kansli finns på Virebergsvägen 11, - 1 tr.

Adressändring
Du glömmer väl inte bort att ändra folkbokföringsuppgifter samt att meddela släkt och vänner att du har ny adress?
Adressändring görs via www.adressandring.se eller per telefon 020 - 97 98 99.

Att betala hyra/avgift
Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott senast den sista vardagen varje månad.
Det innebär till exempel att hyran för april månad måste vara betald senast den sista vardagen i mars.
Samma regler gäller månadsavgiften till bostadsrättsföreningar.
Den som inte betalar i tid kan bli uppsagd från sin hyresrätt/bostadsrätt.

Ett bekvämt sätt att betala hyran/månadsavgiften är via autogiro.
Hyran/månadsavgiften dras då automatiskt från ditt konto.

Hemförsäkring
Boende i Brf Dikten2 måste teckna en hemförsäkring.
Det så kallade bostadsrättstillägget är frivilligt att teckna, men vi rekommenderar starkt att man har det.

Elabonnemang
Som nyinflyttad bör du omgående göra en anmälan om nytt elabonnemang.
Nätägare i Brf Dikten2 är Vattenfall men du kan själv välja elleverantör, gör du inget val blir du kund hos Vattenfall även för elleveranser.

Ska du flytta? Anmäl i god tid till Vattenfall.

Besiktning
I samband med in- och utflyttning till/från lägenheter i Brf Dikten2 (gäller hyresrätter) görs en besiktning från styrelsens sida.
Syftet med besiktningen är att granska lägenhetens fasta installationer, till exempel bredband, brandvarnare, telefon- och antennuttag, då dessa ej får ha flyttats, tagits bort eller skadats.

Som lägenhetsinnehavare är du skyldig att se till att en fungerande brandvarnare finns.

Observera att det är viktigt att kontinuerligt testa Din brandvarnare för att säkerhetsställa att batteriet fungerar.

Tvättstugor
Tvättstugor finns på följande platser inom Brf Dikten2:

• Virebergsvägen 9, plan -2.
• Virebergsvägen 11, plan -2, här finns också en grovtvättmaskin för samtliga boende.
• Brommavägen 4, plan -1.

För att komma in i tvättstugan krävs en speciell kodbricka som du får i samband med inflyttning.

Cykelrum
Cykelrum finns på följande platser inom Brf Dikten2:

• Virebergsvägen 9, plan -2
  • Virebergsvägen 11, plan -2
  • Brommavägen 8, plan -1

Till cykelrummen får du tillgång via kodbrickan genom kansliet.

Barnvagnsrum
Barnvagnsrum finns på följande platser inom Brf Dikten2:

• Virebergsvägen 9, plan -2
  • Virebergsvägen 11, plan -2
  • Brommavägen 6, plan -1

Till barnvagnsrummen får du tillgång via kodbrickan genom kansliet (till Brommavägens barnvagnsrum krävs nyckel, kvitteras ut på kansliet).

Observera att det inte är tillåtet att förvara barnvagnar på våningsplanen på grund av brandrisken.

Bredband
Brf Dikten2 har avtal med Stockholms Stadsnät. Hastigheten ligger på 1000/1000 Mbit/s och ingår i månadsavgiften.
Eventuella tilläggstjänster står medlemarna själva för.
Det är viktigt att ni kontaktar Stockholms Stadsnät och informerar om att ni flyttat in.

TV
Analogt grundutbud via ComHem ingår i avgiften.

Parkering
Brf Dikten2 har ett varmgarage beläget under innergården med infart från Hagbyvägen 1 och en asfalterad utomhusparkering med elstolpar med infart vid Hagbyvägen 3.

För närvarande finns inga lediga parkeringsplatser, kontakta kansliet om du önskar ställa dig i kö.
Platser fördelas varefter de blir lediga till de köande.

Boendeparkering finns i området, se skyltar.
Tillstånd krävs från Solna Stad och dessa hämtas i receptionen i Stadshuset i Solna Centrum utan kostnad, eller laddas ned från nätet.
Tillståndet kompletteras med digital månads- eller kvartalsbiljett.

Sidan uppdaterad 2021-02-05, AR